Tip 1: kies een thema
Het is belangrijk dat het thema van kerstversiering in de etalage goed aansluit bij jouw merk. Bij een lifestyle boetiek met rustige kleuren past het beste een zacht palet aan kleuren en kerstdecoraties. Een winkel met excentrieke producten in alle kleuren van de regenboog is natuurlijk niet compleet zonder een uitbundig kerstthema. Laat je inspireren door de kersttrend van 2023 waarbij het traditionele kerst-bij-de-haard-gevoel centraal staat, die wordt gekenmerkt door kleuren als marineblauw, bordeauxrood en boomgroen.
Tip 2: kies een eyecatcher
Wanneer een etalage te vol staat is de kans groot dat een voorbijganger door de (kerst)bomen het bos niet meer ziet. Leg liever de focus op een bestverkopend product of een eyecatcher en plaats deze op ooghoogte. Accentueer het focusproduct met kerstdecoraties en maak gebruik van hiërarchie: creëer verschillende niveaus in hoogte met etalagemateriaal zoals rekken, blokken of ingepakte kerstpakketjes. Een bewegend element zoals een draaiplateau werkt ook altijd in het oog springend. Kom langs in één van onze vestigingen voor echte eyecatchers!
Tip 3: vertel een verhaal
Deze tip gaat naadloos samen met de vorige tip: vertel een verhaal rondom de producten waar je de aandacht op focust. Het doel van een etalage is namelijk meer dan alleen producten tonen; je wil de klant meenemen op een reis. Gebruik hiervoor elementen die passen bij de setting om het verhaal rondom het product compleet te maken. Denk aan snoepgoedhuisjes bij de presentatie van foodproducten, een achterpaneel met een haardvuur bij interieurproducten of een kunst haardschouw bij lifestyle accessoires. Wees creatief!
Tip 4: zorg voor goede verlichting
Goede verlichting is enorm belangrijk bij het tentoonstellen van jouw producten. Het kan een etalage maken of breken. Met spotjes, maar ook losstaande lampen of kerstlichtjes, zet je de belangrijkste producten letterlijk in de schijnwerper. Grote kans dat het product in het oog van de klant springt, met hopelijk als gevolg: een winkelbezoek.