Kun je wat meer vertellen over het ontstaan van Swan Market?
In 2008 heb ik het event Mode Marche bedacht. Een stock Sample Sale waar veel bekende designers aan mee deden; Iris van Herpen, Mada van Gaans, Jeroen van Tuyl, Bas Kosters. Dit evenement heb ik twaalf jaar georganiseerd en na een paar edities kwam de gebiedsmanager van Rotterdam Noord met de vraag of we dit ook daar wilden organiseren. Het zou dan een buiten evenement worden terwijl Mode Marche in allerlei kunstinstellingen werd georganiseerd (Booijmans, NAI, Maritiem Museum, etc.) Dit zag ik, samen met de designers, niet zitten. Het bracht me wel op het idee van Swan Market; wat wél een succesvol buitenevenement werd. De eerste editie vond plaats in het Zwaanshals (vandaar de naam) en het werd een markt met creatieve ondernemers met veelal zelfgemaakte producten, foodtrucks, muziek en een bar. Veel later zijn daar de winkels Swan Market uit ontstaan. Op dit moment hebben we vestigingen in Rotterdam, Utrecht, Leiden, Delft, Breda en Den Haag.
Hoe herkennen we een typische Swan Market-klant?
We hebben een brede doelgroep, die voornamelijk uit vrouwen bestaat. Dit geldt voor zowel onze events als onze winkels. Stelletjes, vriendinnen die een dagje op stap zijn, moeders met dochters en gezinnen. We hebben hippe jonge meiden die vooral interesse hebben in de sieraden, kleding en zonnebrillen, maar ook vrouwen die op zoek zijn naar wat moois voor in huis. Daarnaast is een heel groot gedeelte van onze doelgroep op zoek naar een tof cadeau.