Prijsstrategie in de retailmarkt

Beste exposanten, 

Jullie zagen van het weekend hoogstwaarschijnlijk de berichten ook al voorbijkomen dat grote spelers in de retailmarkt IKEA en Action hun prijzen verlagen. Een duidelijk signaal van een bredere trend in onze branche; meer intensieve prijsconcurrentie. 

Leesvoer: voor wie het heeft gemist, lees bijvoorbeeld deze update van Sector banker Trade & Retail Dirk Mulder via LinkedIn. Of bekijk het gesprek van de Telegraaf met retaildeskundige Paul Moers hierover. 

Op zoek naar voordeel
Een trend die duidelijk aangeeft dat ook door onze TICA-members wordt gezocht naar voordeel. De vraag en uitdaging voor alle retailers; hoe zorg je voor én de best mogelijke prijsstelling én een lekkere boterham? Zoals Dirk Mulder in zijn LinkedIn post aangeeft: “
Als je niet de goedkoopste bent, dan kun je je altijd nog onderscheiden op andere terreinen, zoals service. Als dat niet genoeg lukt, dan heb je een probleem.”
Naast prijs, is dus bijv. ook het onderscheidend karakter en de uitstraling van het aanbod (en van de stand/showroom/winkel, en jouw merk, medewerkers, merchandise, ..) van wezenlijk belang.  

En dus…
De propositie van TICA staat en valt met een uiteenlopend, actueel en scherp aanbod. Of je nu je nu in het hogere of lagere segment opereert, de prijsstelling zorgt voor de optimale margekansen voor TICA-members. Deze marges maken inkopen bij TICA meer dan de moeite waard. De juiste prijsvoering van de ruim 300 merken waar onze TICA-members inkopen is dus cruciaal.
 

Kansen creëren
Vanuit TICA zijn we voortdurend bezig met het creëren van nieuwe kansen en het herdefiniëren van onze rol en positie in de markt. We onderzoeken én realiseren verschillende expansiemogelijkheden, werken aan het nauwkeurig in kaart brengen van klanttevredenheid van TICA-members (en verbeterpunten) en zijn bezig met de lancering van een nieuw CRM waardoor we nog beter data-gedreven kunnen werken.
 

Dé oplossing
Er is natuurlijk niet direct één concrete oplossing voor bovenstaande vraag, laten we in onze samenwerking zoeken naar de beste manieren om hierop in te spelen. We staan altijd open voor een kop koffie om hier eens over te sparren. Mocht je daar behoefte aan hebben, neem gerust contact op met ondergetekende!
 

Groet, Rogier